Osteoporoza jest chorobą, której częstość występowania wzrasta z wiekiem.
Według definicji słownikowej to: „przewlekłe odwapnienie kości, zmniejszenie ich masy i gęstości powodujące zwiększoną ich łamliwość”. U jej podstaw leży obniżenie wytrzymałości, która zwiększa łamliwość kości. Problemy z nią związane rosną równolegle do przedłużającego się życia, szczególnie kobiet. Zaliczana jest ona do grupy schorzeń o znaczeniu społecznym – ze względu na zasięg i następstwa. Złamania spowodowane osteoporozą powodują znaczną chorobowość i umieralność.

Wyróżnia się dwie grupy najbardziej narażone na osteoporozę: kobiety w okresie menopauzy oraz osoby starsze po 70 roku życia. Osteoporoza jest wyniszczającą i postępującą chorobą. Wśród przyczyn zgonów zajmuje ona trzecie miejsce po chorobach układu krążenia i nowotworach.

Główne objawy osteoporozy:

  • zwiększona łamliwość kości
  • zanik tkanki kostnej i mięśniowej
  • przewlekły i bardzo silny ból podczas chodzenia, a czasem nawet w trakcie spoczynku
  • unieruchomienie
  • odleżyny będące wynikiem unieruchomienia leżącego
  • zwiększone ryzyko zakażeń
  • zatory płucne

Bardzo istotne dla wczesnego wykrycia choroby jest reagowanie na jej pierwsze objawy, takie jak:

  • częste złamania
  • garbienie się
  • ból kręgosłupa
  • ogólne obniżenie samopoczucia fizycznego i psychicznego

Przeciwdziałanie i wspomaganie leczenia:

  • zdrowa dieta – bogata w wapń i białko, wskazane jest jedzenie dużej ilości warzyw i owoców, a także dostarczenie organizmowi witaminy D – zwykle w postaci suplementów
  • aktywność fizyczna– od 3 do 4 razy w tygodniu lekkie ćwiczenia siłowe i oporowe, po około 30-40 minut
  • unikanie produktów wysoko kwasowych
  • profilaktyka związana z zapobieganiem upadkom (odpowiednie obuwie, zabezpieczenia w postaci barierek czy poręczy, dobre oświetlenie)
  • spożywanie nabiału nisko tłuszczowego
  • utrzymywanie odpowiedniej wagi ciała

Gdy opiekujemy się osobą starszą cierpiącą na osteoporozę, pamiętajmy o tym, aby była ona w stałym kontakcie z lekarzem. W miarę możliwości dbajmy o to, aby zapewnić naszemu Seniorowi drobne ćwiczenia, a jeśli to możliwe wyjść z nim od czasu do czasu na spacer po świeżym powietrzu. Z pewnością poprawi to nie tyle jego kondycję fizyczną, ale i psychiczną.