pomoc na STAROŚĆ

Na drodze swojego życia każdy człowiek przechodzi etap zwany „starością”. Dotyka to nas samych jak i widzimy to u naszych dziadków czy rodziców. Jedni starzeją się szybciej inni wolniej.
Od czego to zależy? Jak możemy pomóc naszym rodzicom i dziadkom dobrze czuć się na tym etapie życia?

Proces starzenia się i zmęczenia znacznie przyspiesza się wtedy, kiedy w życiu pojawia się bezczynność i poczucie, że jest się już niepotrzebnym. Im dłużej rodzice czy dziadkowie będą aktywni zawodowo i fizycznie, tym lepsza będzie ich starość. Zastanówmy się zatem jak im pomóc:

  1. Z biegiem czasu organizm staje się słabszy jednak człowiek sam w sobie nie staje się przecież głupszy. Przestrzegając pewnych zasad można zachować sprawność umysłu do późnej starości. Dodatkowo osoba starsza dysponuje ogromnym doświadczeniem gromadzonym przez lata, warto więc z tego doświadczenia skorzystać. W wielu krajach europejskich uczeni opracowują specjalne programy zarządzania ludźmi, które mają na celu zatrzymanie osób starszych w pracy. U nas metoda ta jednak nie jest jeszcze tak popularna, ale warto namawiać rodziców, by nie zniechęcali się podczas walki o pracę… nawet jeśli jest to na początku bardzo trudne.
  2. Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna to konieczny warunek do zachowania dobrej kondycji na lata. Niestety wielu rodziców nie uprawiało sportów i nie podejmowali aktywności fizycznej za młodu. Jak zatem zachęcić naszego rodzica do ruchu? Zaproponujmy mu wspólne ćwiczenia. Dobrym pomysłem jest wyjście na basen, zajęcia fitness, albo spacer. Pamiętajmy, że tak wspólnie spędzony czas nie tylko zbliży nas do siebie ale również to my skorzystamy na takiej aktywności fizycznej. Możemy również poszukać w okolicy grup do których rodzice mogliby się dołączyć np. bardzo popularne nordic walking. Ważne jednak by robić to systematycznie!
  3. Społeczeństwa europejskie na ten moment żyją znacznie dłużej niż kilkadziesiąt lat temu. Jednak to, że żyjemy dłużej, nie oznacza że jesteśmy zdrowsi. Wspomóc organizm może oczywiście odpowiednia dieta. Na co osoby starsze powinny więc zwróć uwagę podczas szykowania swoich posiłków?
  • Wapń pomaga zachować zdrowe kości – znajdziemy go w mleku, jogurcie, żółtych serach.
  • Witamina K również pomaga zachować zdrowe kości – znajdziemy ją w zielonych warzywach liściastych.
  • Luteina chroni oczy – szukajmy jej w kiwi, winogronie oraz w szpinaku.
  • Na sprawną pracę mózgu w diecie powinny znaleźć się warzywa liściaste, pomarańcze, owsianka, witamina B12 (znajdziemy ją w drobiu, jajkach i nabiale) oraz kwasy omega-3 pochodzące z tłustych ryb.
  • Kwasy omega-3 oraz potas pozwolą również uniknąć problemów z sercem. Potas znajdziemy w warzywach korzennych, brzoskwiniach i bananach.

Pamiętajmy, że osoby nam bliskie mimo starszego wieku często nie chcą być wyręczane na siłę z obowiązków i uczestnictwa w codziennym życiu. Chcą wciąż być potrzebni. Niestety poczucie odrzucenia na boczny tor dla wielu kończy się depresją. Nie dopuszczajmy do tego! Pozwólmy im w pełni cieszyć się życiem i bądźmy w nim obecni!

100 lat dla wszystkich!

2018-10-23T16:11:58+00:00